Herkese merhabalar, Bugünkü yazımın konusu yine 3d model üretimi üzerine olacak. 3d yazıcılar ve imalat için olmazsa olmaz konuların başında gelen tasarım ve 3d model oluşturma, başlı başına bir sanayi kolu olarak kabul edilebilir. İnternet mecrasından gördüğümüz kadarıyla, yurtdışında bu konuya, yani tasarım ve 3d model oluşturmaya eğilen, zaman ayıranlar hayatlarını sadece bu uğraşları üzerinden kazanabiliyorlar. Konunun özünü sabır ve yapılan işte ilerleme arzusu oluşturuyor. Bu iki olmazsa olmaz unsuru bir araya getiren şey ise kişinin konuya duyduğu sevgidir. Bizler toplum olarak sıcak kanlı, tez canlı ve çabuk sonuca ulaşmayı seven insanlardan oluşuyoruz. Bunda bir sıkıntı görmüyorum. Fakat bir iş için ne kadar zaman ve emek harcanırsa ortaya çıkan ürünün de bir o kadar güzel ve albenili olduğu konusunu kimse inkar edemez. Böyle bir işten elde edilecek tatmin duygusu, hızlıca elde edilene göre kat be kat fazladır. Ülkemizin genel karakteristik olarak bu tatmine ulaşacak sabrı desteklemez görüntü verdiğini düşünüyorum. Fakat yeni kuşaklar herşeyi değiştirebilir. Bu onların tercihi olacaktır. Bence yeni tür imalat (kişisel üretim) geleceğin en önemli konuları arasında yer alacaktır. 3d yazıcıların popülerlik kazanması bunun sadece bir göstergesidir. Üretim dendiğinde fiziksel ve soyut manada herşey anlaşılır. 3d modelleme soyut anlamda bir üretimdir. Bu konuda geri kalmamak için şimdiden çalışmaya başlamak ve mesafe katetmek gerekmektedir. 3d öğrenme yolculuğum... Bir 3d yazıcı kullanıcısı olarak ilk başladığımda 3d tasarım ve modelleme konusunda bir bilgim yoktu. Sadece teknik konulara hakim olduğum için teknik çizim ve kullanılan dijital araçları tanıyordum. Ama bu araçları kullanmasını bilmiyordum. 3d modellemeye ilgim 3d yazıcı sahibi olduktan ve bu konuda ticari bir girişimde bulunduktan sonra başladı. Kişisel imalatı ve dolayısıyla 3d işini sevdiğim için 3d modelleme öğrenmeye bir ucundan başladım. Kısa bir süre sonra bu işin öyle çok kolay olmadığını gördüm. Öğrenme eğrisi oldukça uzun olan bir süreçten bahsediyorum. Bu süreç, tercih edilen 3d modelleme türüne ve aracına göre değişim göstermektedir. Ama genel anlamda bilgi vermesi açısından; "günlük çalışmayla yada her gün aynı tasarım aracında belirli bir süre (1 saatten az olmamak kaydıyla) çalışan bir kişi 3 ay içerisinde emeklemeye, 6 ayda yürümeye ve 1 senede koşmaya başlayabilir" diyebilirim. Bu süreler seçilen tasarım aracına göre azalabilir yada artabilir. 3d yazıcı kullanıcıları elde ettikleri sonucun kendilerini ne kadar tatmin ettiğini bilirler. 3d modellemeyi kendi yapıp bunu yazdıranlar ise bu tatminin üzerine artı bir tatmin elde ederler: Kendi düşünce veya tasarımlarının gerçek objelere dönüşmesini görürler. Bir anlamda düşüncelerini görme şansına kavuşurlar. Benzer bir tatmin 3d modelleme yaparken de yaşanır. Adım adım planlayarak oluşturduğunuz 3d modeli bitirdiğinizde dijital ortamdaki eserinize bakıyorsunuzdur. 3d tasarım ve modelleme süreci yorucu bir süreçtir. Sonuçta elde edeceğiniz tatmin de buna göre yüksek olur. Burada hem psikolojik, hem de maddi tatminden bahsediyorum. Modellerinizi çeşitli platformlarda tüm dünyada satışa sunabilirsiniz. Buralardan zaman içerisinde pasif gelir elde edebilirsiniz. Talebe yönelik modelleme yaparsanız elde edeceğiniz maddi kazanç çok daha fazla olacaktır. Durum böyle olunca ve bir de kişisel 3d yazıcılar ortaya çıkınca, 3d modellere olan talep hiç olmadığı kadar artmış olduğu için, yazılım firmaları ardı ardına otomatik 3d model oluşturabilen projelere odaklanmış hale geldiler. Bu projelerin başında detaylı 3d tarama yazılımları, fotogrametrik algoritmalar ve fotoğraftan 3d model oluşturabilen diğer uygulamalar gelmektedir. Bulut ortamında ve ekip halinde çalışarak 3d tasarım oluşturmaya olanak veren yazılımlar, kod yazarak 3d modelleme yapılabilen uygulamalar, lithopane ve bas-rölyef uygulamaları peşi sıra üzerinde çalışılan diğer 3d modelleme programlarıdırlar. Kendimden verdiğim örneğe devam edecek olursam, işe Tinkercad'i öğrenmekle başladım ve sonrasında Udemy'de bir Blender kursuna kaydımı yaptırarak devam ettim. Bu kursta aldığım eğitimin yanında, oldukça geniş bir öğrenci kitlesiyle olan bilgi alış verişinin modelleme eğitimime büyük faydalarını gördüm. Kursta, Blender tüm yönleriyle anlatılmakta ve detaylı bilgi verilmekteydi. Ben, bana gereken 3d modelleme kısmıyla daha çok zaman harcayarak 3d modelleme yeteneklerimi geliştirmeye başladım. Hiç bir modelleme yapamıyorken (Tinkercad hariç), çevremden seçtiğim objelerin fotoğraflarını çektikten sonra bunların 3d modellerini oluşturmaya başladım. Herşey çok pahalı... 3d modellere oyun ve medya sektöründe de çok geniş bir talep olduğu su götürmez bir gerçektir. Bu kadar talebin ve emeğin yoğun olduğu bir sektörde yazılım fiyatlarının çok yüksek olması normaldir. Hem sektörün ihtiyaçları sürekli değişiyor, gelişiyor, buna paralel yazılımların da güncellenmesi ve geliştirilmesi gerekiyor. 3d modelleme işi bilgisayar donanımıyla doğrudan olmasa da dolaylı bir ilişkili içerisindedir. Makinalar ne kadar güçlü olursa o kadar güçlü yazılımlar üretilebilir. Sonuç = herşey çok pahalı. Bir yandan üretimin demokratikleştiğini söylerken, üretim araçlarının demokratikleşmediğini söylemek mantıksız olur. Demokratikleşmeden kastım, herkes için erişilebilir olma durumudur. Her bütçe kolayca erişebilirse demokratik bir ortam olur. Parası olanlar daha iyi şeylere erişebilir, fakat parası az veya hiç bütçesi olmayanlar için de bir şeyler olmalıdır. Günümüz dünyası bu yönde evrilmektedir. İşte 3d yazıcılar artık hemen herkesin erişebileceği maliyetlere geldi. 3d modelleme programları da bunlardan soyutlanmadı, onlar da ilk önce belirli dönemlerde kullanım için aidat usulune dönerek fiyat indirmeye başladılar. Autodesk bu yolla fiyatlarını fazlaca düşürmeden daha fazla kullanıcıya ulaşma şansını elde eden tasarım aracı üreticilerinin başında geliyor. Eskiden yazılımları için tek ve büyükçe bir rakam talep ederlerken artık daha makul, fakat aylık bazda ödemeler talep ediyorlar. 3d yazıcılar için tasarımda şu an için en uygun ve popüler yazılım Autodesk'in Fusion 360 yazılımıdır. Zaman içerisinde sürekli olarak 3d yazıcılara uyum sağlayan özellikler eklendi. En son kendi "slicer" eklentisiyle artık Fusion 360'da tasarladığınız bir objeyi doğrudan 3d yazıcınıza gönderebiliyorsunuz. Herşeyden önemlisi az önce bahsettiğim gibi, öğrenci, hobi amaçlı kullanım yada düşük gelirli bir KOBİ'yseniz tam versiyonu ücretsiz kullanabiliyorsunuz. Fusion 360, imalatın her tipi için dizayn edilmiş bir yazılımdır. CNC ile işleyerek üretim yapılacaksa, CNC tezgah elmasının izleyeceği yol (tool path) Fusion içerisinden gözlemlenebilir. Yada "sheet metal" denilen levhaların eğilip bükülerek ve laserde kesilerek imalat yapılan yönteme uygun tasarım araçlarını Fusion içersinde bulabilirsiniz. Komple bir tasarım aracı olan Fusion'ı mühendislik ve imalata yönelik tasarımlarda kullanabiliyoruz. Fusion 360 sanatsal tasarım aracı değildir. Sanatsal tasarım aracından kastım, 3d modelleme ve animasyon, çizgi film veya dijital heykeltraşlık yapılabilen çizim ortamlarıdır. 3d tasarımın bu alanında herkesin kullanımına sunulmuş en ileri düzey ve en uygun ücretsiz yazılım hiç kuşkusuz Blender'dır. Açık kaynaklı bir yazılım olan Blender, günümüzde Blender vakfının ve kullanıcılarının destekleriyle ilerlemesine ivme kazandırmış durumda. Öğrenmesi biraz uzun zaman alan Blender'da Fusion 360'da olduğu gibi teknik tasarımlar yapmak da mümkündür. Fakat sunduğu arayüz, mühendislik tasarımı düşünüldüğünde Fusion 360'ın gerisinde kalmaktadır. Burada hemen belirtelim Fusion 360 çok daha kolay ve hızlı öğrenilebilen, yeni başlayanları Blender kadar korkutmayan bir tasarım aracıdır. Oldukça uzun tuttuğum bu yazımda özet olarak 3d yazıcılar için en uygun iki tasarım aracını belirlemiş oldum: Fusion 360 ve Blender. Bunun yanında işe antrenmanlı başlamak isteyenler için mevcut olan Tinkercad'den, ismen de olsa bahsetmiş oldum. Bundan sonrası için tavsiyem her iki ileri düzey aracı, yani Fusion 360 ve Blender'ı zaman kaybetmeden öğrenmeye ve kullanmaya başlamanızdır. Bir sonraki yazımda Fusion 360'a genel olarak bakacağız. 3d yazıcılar açısından ne gibi çözümler sunuyor? Temel tasarım araçları nelerdir? gibi sorulara yanıtlar vereceğiz. Yorumlarınızı ve görüşlerinizi paylaşırsanız memnun olurum...
|
Geçmiş Yazılar
March 2023
|